ستاد مرکزی مراکز آمورش علمی کاربردی خانه کارگر
سیاست ها و جهت گیری های اساسی مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر سراسر کشور
مقدمه
با توجه به شکل گیری مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر و توسعه بالنده آن در طول سالیان گذشته، ضرورت دارد که سیاست های استراتژیک فعالیت این مراکز مورد توجه قرار گیرد. محور و کانون توجه به ارتقای کیفیت، فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجوئی است. بنابراین، تدوین جهت گیری های اساسی همراه با سیاست ها، برنامه ها و نتایج مورد انتظار، ضرورتی آشکار می باشد. مجموعه حاضر با هدف پي گيري سياست هاي مذكور در جهت ارائه سياست ها و برنامه هاي عملياتي تنظيم گرديده است.
بدیهی است هر یک از مراکز آموزشی متناسب با پتانسیل بالقوه خود می بایست از طریق فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجوئی اهداف و برنامه ها را در دستور کار خود قرار دهند. اهتمام جدی در این راستا یک ضرورت است.
مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر طي ده سال آينده سياست ها واهداف زير را دنبال خواهد كرد:
1. کسب رتبه هاي برتر در سطح ملي و تبديل شدن به مراكز معتبر در سطح کشور
3. ارتقاء شاخص هاي آموزشي و مهارتی
بيانيه ماموريت
مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر در جهت شناسايي، هدايت و ترغيب علاقمندان آموزشهای دانشگاهی و مهارتی به منظور دستيابي به بالاترين درك و آگاهي از دانش فني و مهارت هاي شغلي و ارائه خدمت به جامعه از طريق كمك فعال به آن ها آغاز به کار نموده است. به منظور تحقق اهداف تعیین شده، ايجاد انگيزه ، رقابت و سوق دادن دانشجويان به تفكر خلاق و نوآوري ، شناسايي عوامل ضعف و قوت با بهره گيري از روش هاي پژوهشي ، تاكيد بر رعايت استانداردها بر پايه خط مشي هاي كشوري به منظور ارتقا كيفيت آموزشي مورد توجه و تاكيد است.
هم چنين انتخاب و بكارگيري بهترين روش ها ،برنامه ها ، مدرسین و مناسب ترين فنآوريهاي آموزشي بر مبناي پژوهش در آموزش با محوريت علاقمندي و رضایتمندي دانشجويان و از طريق بسترسازي به منظور دستيابي به منزلت والاي انساني و اشاعه فرهنگ ملي و اسلامي ، رعايت و تحكيم اخلاق حرفهاي و كسب مهارتهاي ارتباطي در جهت ارائه خالصانه خدمت در نظام آموزشی ومهارتی كشور و در نهايت نائل شدن به سطحي كه دانشآموختگان الگويي مناسب در زمينه تخصصي و حرفهاي خود باشند و دانش و مهارتهاي علمي و عملي خود را از طريق ارتباط مستمر با مراكز صنعتی و خدماتی همواره به روز و پويا نگه دارند مورد نظر ماست.
با توجه به ارزشهاي تبيين شده در بيانيه ماموريت مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر به مقولات زير توجه ويژه دارند:
1.«رويكرد آموزش جامعهنگر» سياست مهم اين حوزه است زيرا هدف نهايي ما خدمت به جامعه است.
2.تسهيل در ايجاد جوي مناسب، بدون تنش و آرام در جهت شكوفايي خلاقيتهاي فردي دانشجويان
3.فراهم آوردن بستر مشاركت مدرسین در امور اموزشي
4.در نظر گرفتن نيازهاي اساسي افراد شامل مدرسین، دانشجويان و كاركنان
5.توجه به نيازهاي فعلي و آينده جامعه
6.به كارگيري اصول علمي و دانش و فنآوري روز
7.توجه به محصول دانشگاه به عنوان فردی عالم و دانشمند، متعهد و جهتدار اسلامي
8.استقرار مباني اخلاق حرفهاي
9.آموزش مداوم جهت حفظ مهارتهاي كسب شده
آموزش
گسترش رشتههای مورد تقاضا
ارتقاي كيفيت آموزش و بهرهگيري از روشهاي آموزشي جديد
ارتقاي شاخصهاي آموزشي
گسترش آموزشهاي كاربردي و کوتاه مدت
گسترش روابط و دادوستد علمي و پژوهشي با مراكز علمي و صنعتی
نوآوري در ارائه خدمات تخصصي
افزايش رضايتمندي مشتريان شامل دانشجويان و مدرسین
توسعه فعاليتهاي فرهنگي دانشجويي
استقرار سیستم آموزش الکترونیک
افزايش بهرهوري و كارايي در استفاده از منابع انساني, مالي و فيزيكي
افزايش درآمدهاي اختصاصي مراکز آموزشی
تمركز زدايي در اختيارات در سطح مراکز و افزایش اختیارات
توجه به موضوع محيط زيست در انجام فعاليتها و ارائه خدمات
معرفی روزافزون ابتکار عملها و فعالیتهای مختلف در جهت پیشرفت و توسعه مراکز آموزشی در ابعاد گوناگون به نهادهای ذیربط
تاكيد بر ارتقاء مهارتهاي عملي دانشآموختگان و تربيت نيروهايي كه قابليت ارايه خدمات را داشته باشند.
ارتقاء شاخصهاي آموزشي در ابعاد درونداد(Input) و فرآيند (Process) سيستم آموزشي شامل: نسبتهاي مدرس به دانشجو، فضاي آموزشي به دانشجو، تجهيزات كمك آموزشي به دانشجو و ....
بهرهگيري بيش از پيش از تكنولوژي اطلاعات در آموزش
بهرهبرداري از فرصتهاي موجود براي كسب درآمد از ارايه خدمات آموزشي
افزايش ميزان رضايت فراگيرندگان – مدرسین – فارغ التحصيلان – كاركنان ومديران
نقاط قوت
مدرسین مجرب و توانمند بعنوان الگوي مناسب
دانشجويان توانمند
تنوع و تعداد مراكز آموزشي مجهز
امکانات آموزشی و کارگاهی مناسب
بالا بودن نرخ پذيرفته شدگان
تنوع رشته ها
پائين بودن نرخ دانشجويان مشروطي و اخراجي
فضاي آموزشی مناسب
گرايش مديريت آموزشي به ايجاد تغيير و نوآوري
اجرای دقيق مقررات آموزشی
جايگاه ويژه مراکز آموزشی خانه کارگر در سطح ملي
ديدگاه مثبت مسؤولان دانشگاه به توسعه رشتههاي مهارتی
وجود بستر مناسب جهت ارتقاي فعاليتهاي آموزشي و ارزشيابي
وجود زمينه هاي مثبت براي انجام پژوهش در آموزش
1. دفترامور پژوهشي
ت. طرح هاي تحقيقاتي
استراتژي
توسعه كيفي طرحهاي تحقيقاتي در جهت ارتقاي قابليتهاي پژوهشي مدرسین و تجربيات انباشته آنها
سياستها و برنامه هاي اجرايي
1.اختصاص بودجه مناسب جهت طرحهاي تحقيقاتي
2.ارزيابي نتايج طرحهاي تحقيقاتي و رتبهبندي كيفي آنها
3.حمايت از پژوهشگران طرحهاي تحقيقاتي
4.تعيين اولويتهاي تحقيقاتي رشتههاي مختلف و هدايت طرحهاي تحقيقاتي بر اساس اولويتهاي مذكور
5.ايجاد بانك اطلاعاتي پژوهشگران شاخص
چ. همايشها و گارگاهها
استراتژي
متمركز نمودن همايشها و كارگاهها به عنوان سازوكار انتشار دانش و ايجاد تعامل سيستماتيك ميان پژوهشگران كشور
سياستها و برنامهها
1- هدايت مراکز آموزشی به سمت برگزاري همايشها با دامنه منطقهای و ملي
2- هدايت موضوع همايشها به اولويتهاي تحقيقاتي
5- ملزم نمودن مراکز آموزشی به جذب بودجههاي همايشها از منابع خارج از مرکز آموزش
6- كسب درآمد از طريق برگزاري همايشها و كارگاهها
7- برگزاري همايشها و كارگاههاي پژوهشي تخصصي از طريق عقد تفاهمنامه با مراکز علمی و صنعتی
الزامات
1. موافقت قطعي برگزاري حداقل1 همايش ملی یا منطقهای در هر مرکز بهصورت سالیانه
2. برگزاري همايش مشترك با سایر مراکز علمي
3. تلاش در جهت چاپ مقالات برگزيده كليه همايشهاي در مجلات علمي پژوهشي
برنامه دفتر گسترش توليد علم
ب. تشويق مقالات
استراتژی
جهتگیری منطقی تشویق مقالات با توجه به اولویتهای علمی ستاد مرکزی
سیاستها و برنامهها
1. تهیه آییننامه تشویق مقالات علمی و جهتدار کردن تشویقها
2. استفاده از پایگاههای اطلاعرسانی
الزامات
1. افزایش سهم تشویق مقالات به سمت مقالات بینالمللی نمایه شده در سایتهای ISIو سایر پایگاههای معتبر و مورد تایید دانشگاه جامع علمی کاربردی
2. تشویق مقالات علمی پژوهشی و کنفرانسی
پ. نشر علمي و امور كتابخانهها
استراتژی
توسعه دامنه مشوقها برای ترغیب مدرسین به تالیف و ترجمه کتاب
سیاستها و برنامهها
1. افزایش کیفی نشر علمی کتابهای تولیدی مراکز
2. مشخص کردن ضوابط «تالیف و ترجمه» کتاب از طریق ستاد مرکزی
3. استانداردسازی کتابخانههای مراکز براساس استانداردهای ملی و بینالمللی شامل:
- فضای لازم برای 120 جلد کتاب: 1 متر مربع
- فضای مطالعه در کتابخانهها به ازای هر نفر (دانشجو): 5/2 متر مربع
- نسبت کتاب به دانشجو به ازای هر دانشجو: 10 کتاب
الزامات
1. الزام واحدهای به چاپ کتاب و افزایش سهم فروش
2. الزام واحدهای به حضور در جشنوارههای انتخاب کتابهای برتر ملی
3. دفتر ارتباط با صنعت و جامعه
الف. مراکز رشد و کارآفرینی
استراتژی
کمک در جهت تبدیل مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر به مراکز کارآفرین
سیاست ها و برنامه ها
توسعه مراکز رشد و کارآفرینی مطابق با آئین نامهها مربوطه
الزامات
1. راه اندازی مراکز رشد
2. برگزاری کارگاههای مرتبط با کارآفرینی جهت دانشجویان
3. شرکت در جشنوارههای کارآفرینی
4.شناسایی دانشجویان کارآفرین
5.ثبت اختراع در هر مرکز
6. تجاریسازی طرحها و اختراعات
2.طرح های برون دانشگاهی
استراتژی
جذب حداکثری بودجه و اعتبارات برون دانشگاهی در جهت تقویت منابع مالی مورد نیاز فعالیتهای علمی و پژوهشي مورد نیاز مراکز
سیاستها و برنامهها
دریافت اولویتهای تحقیقاتی دانشگاهها، سازمانها و صنایع و اطلاع رسانی به مدرسین جهت بهرهمندی از فرصتهای موجود و کسب درآمد مالی
اجرایی نمودن بندهای تفاهم نامههای منعقده و ابلاغی از سوی ستاد مرکزی
الزامات:
1- اجرای حداقل 2 طرح توسط مراکز آموزشی.
پ. مسابقات، نمایشگاهها و جشنوارهها
استراتژی
حضور موثر در مسابقات، نمایشگاههاو جشنوارهها و ارتقاء جایگاه مراکز آموزشی علمی کاربردی خانه کارگر
سیاستها و برنامهها
میزبانی مسابقات، نمایشگاههاو جشنوارههای ملی و تثبیت موقعیت مراکز و تدوین آئيننامه وقررات.
الزامات
1- تلاش در جهت کسب عنوان در مسابقات، نمایشگاههاو جشنوارهها
2- عضویت در کمیتههای داوری و علمی برگزاری مسابقات، نمایشگاهها و جشنوارهها
4. دفتر طرح و برنامه و بودجه
الف. اجرا و پياده سازي برنامه استراتژيك
استراتژي
اجرا و پياده سازي برنامه استراتژيك
سياستها و برنامهها
1.مطالعه، مشاوره و همفكري با خبرگان اين حوزه به منظور برگزيدن الگوي مناسب پياده سازي
2. ارايه آموزشهاي لازم براي رؤسا، معاونین و كارشناسان ارشد مراکز آموزشي و ستاد مركزي
الزامات
1.استفاده از فرصتهاي موجود و بالقوه در عرصههاي مختلف علمي و اجتماعي
2.بر طرف كردن تهديدهاي موجود و مقابله با تهديدهاي بالقوه
3.بر طرف كردن نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت مراکز آموزشی در زمينههاي مختلف
4.برخورداري از رشد كمّي و كيفي معقول و متوازن در تمام حوزهها
5.شكلگيري تفكر استراتژيك در مديران ارشد ستاد
6.نهادينه شدن فرهنگ برنامهريزي و پايبندي به آن در تمام سطوح
پ. نظارت بر عملكرد برنامهاي و بودجهاي
استراتژي
1. تقويت ساختار شوراها، كميتهها و دفتر طرح و برنامه و بودجه در ستاد مرکزی
2. نظارت كارآمد بر منابع مالي مراکز
سياست ها و برنامه ها
1- افزايش بهرهوري و اثربخشي ساختار شوراها، كميتهها و دفتر طرح و برنامه و بودجه در ستاد مركزي
2- ارتقا كميت و كيفيت ساختار ستاد مرکزی و هدفمندتر شدن آن
3.استمرار برنامه ارزيابي و رتبهبندي مراکز آموزشي
سياستها و برنامهها
1. تعهد مراکز آموزشي نسبت به تهيه آمارهاي دقيق و متنوع براي انجام تجزيه تحليلهاي مختلف
2. ايجاد بانك اطلاعات جامعِ شاخصها و متغيرهاي پژوهشي و آموزشي و...
3. ايجاد تحرك روزافزون و رقابت بيش از پيش در جهت ارتقاي شاخصهاي پژوهشي و آموزشي و... در سطح مراکز
الزامات
1- كسب جايگاه مطلوبتر بين مراکز آموزش علمی کاربردی در ارزيابيهاي سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی و با رشد قابل قبول
2- ارتقاي جايگاه مراکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر در ارزيابيهاي خُرد آموزشي و پژوهشي توسط مراجع بيروني
ث. پيگيري برنامه متنوع سازي منابع درآمدي مراکز
سياستها و برنامهها
ايجاد بانك اطلاعات مراکز دارندة امكانات بالفعل و بالقوة درآمدزايي و توليد ثروت
رفع موانع حقوقي احتمالي و شفاف شدن فرايندهاي متنوعسازي منابع براي استفادة مراکز داراي امكانات
الزامات
1- اجرايي شدن روشهاي درآمدزاييِ غير از گرفتن شهريه
2- آغاز روند كاهش وابستگي به درآمد شهريه در مراکز داراي امكانات بالقوه
الف: دفتر آمار و اطلاعات
استراتژي
الف) به روز رساني بانكهاي آماري و اطلاعات
سياستها و برنامهها
1 - نگهداري بانكهاي اطلاعاتي و ارسال به هنگام آن به ستاد مركزي
2 - توسعه زيرساختهاي بانكهاي اطلاعاتي و بهرهبرداري از آن
3 - اتصال كامل به سامانه جمعآوري اطلاعات ستاد مركزي
4 - تكميل و بروز رساني سامانه پروفايل و CV پژوهشي مدرسین
5 - تكميل و بروز رساني پايگاه اطلاعاتي اعم از اطلاعات دانشجوئی،آموزشی، فرهنگی و...
الزامات
براي يكسان سازي در روش جمع آوري آمار و بالا بردن ضريب دقت اطلاعات، تمامي مراكز آموزشي ميبايستي از طريق سامانه اقدام به ارسال اطلاعات نمايند
ب) شبكه، اينترنت و اينترانت
استراتژي
توسعه زيرساخت شبكهاي و بالا بردن ارزش افزوده بهرهبرداري از امكانات ارتباطي
سياستها و برنامهها
1-تقويت بسترهاي ارتباطي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات به منظور كمك به ايجاد شبكه يکپارچه
2-تخصيص فضاي اينترنتي و پست الكترونيكي براي مديران و مدرسین با Domain ستاد مرکزی
3-افزايش پرتكلهاي ارتباطي مانند VOIP در شبكه اختصاصي ستاد مرکزی جهت يكپارچگي ارتباطي در سطح كل مراکز و تقليل هزينه ها
4-بهره برداري مناسب از ويدئو كنفرانس مراکز آموزشی
5-دسترسي سريع و ارزانتر مجموعه مراکز به اطلاعات و ارتباطات
6-تمهيدات زيرساختي شامل : شبكه دسترسي، قوانين و مقررات، منابع و تسهيلات
الزامات
به منظور كاهش هزينههاي جانبي جلسات مانند اياب و ذهاب و.... کلیه مراکز با توجه به امكانات ميبايستي اقدام به تقويت اينترنت و راه اندازي ويدئو كنفرانس نمايند
ج) مكانيزاسيون و خدمات الكترونيكي
استراتژي
ارتقاء سطح مكانيزاسيون و خدمات الكترونيكي مراکز
سياستها و برنامهها
1- بكارگيري فناوري اطلاعات براي خدمات الكترونيكي به دانشجويان و مدرسین با رويكرد بهينهسازي معيارهاي از قبيل سرعت، دقت، صحت، قابليت اطمينان، امنيت و كيفيت
2- همكاري و كمك به ايجاد يك ERP دانشگاهي يكپارچه و يكسان در سطح كل مراکز
3- ايجاد سامانه مكانيزه تجميع اطلاعات كتابخانهاي و منابع كتابخانه ديجيتالي
4- بهرهبرداري مناسب از سامانه مستقر در ديتا سنتر دانشگاه آزاد اسلامي
5- كمك به يكسانسازي سامانه در حوزههاي مختلف مانند دانشجويي و... بهرهبرداري از منابع اطلاعاتي از آن
الزامات
1- تمامي مراکز آموزشي ملزم به استفاده از سامانه يكپارچه ميباشند.
2- در راستاي ارتقاء خدمات الكترونيكي، تمامي مراكز آموزشي ملزم به بهرهبرداري از سامانههاي يكپارچه مستقر در سرورهاي ستاد مرکزی ميباشند.
د) آزمايشگاهها و كارگاهها
استراتژي
توسعه كيفيت و ايجاد آزمايشگاهها و كارگاهها
سياستها و برنامهها
1- استاندارد سازي محيطهاي آزمايشگاهي مراکز آموزشي
2- امكان سنجي و تعيين كمبودهاي تجهيزات آزمايشگاهي و کارگاهی مبتني بر رشتههاي موجود
3- ارتقاء ايمني استفاده از تجهيزات آزمايشگاهي و کارگاهی
4- افزايش ميزان مهارت مسئولين آزمايشگاهها و کارگاهها
5- كمك به ايجاد شبكه ارتباطی جهت به اشتراك گذاري منابع آزمايشگاهي و کارگاهی در بين مراکز
6- مجتمع سازی آزمايشگاهها و کارگاههاي مراکز آموزشی.
الزامات
1- الزام مراکز به ايجاد آزمايشگاهها و کارگاهها مطابق با استانداردهای آموزشی.
2- افزایش ایمنی کارگاهها و آزمايشگاهها مطابق با استانداردهای لازم
3- برگزاری دورههای مهارتی برای مسئولین آزمایشگاهها و کارگاهها
ه) محتوي سازي كيفي پورتال ستاد مرکزی و وب سايت مراکز
استراتژي
ايجاد وب سايتهاي عمومي و تخصصي و به روز رساني وب سایت مراکز
سياستها و برنامه ها:
1 - نظارت بر محتواي كيفي وبسايتهاي عمومي و چند زبانه كردن آنها (حداقل دو زبانه)
2 - ميزباني وب واحدهاي دانشگاهي از طريق سرورهاي واسط و مركز داده دانشگاه
3- تكميل و به روز رساني كيفي وبسایتهاي اختصاصي مراکز آموزشي
الزامات
1- الزام كليه مراکز به ايجاد وبسايت مبتني براستانداردهاي مربوط
2- كليه واحدها ملزم به بروز رساني وبسایت خود ميباشند
3- در راستاي بهرهبرداري از محتويهاي كيفي وب سایتها، مراکز آموزشي ملزم به بهرهبرداري از سامانههاي يكپارچه مستقر در سرورهاي واسط ميباشند.
و) ارتقاء سطح مهارتي پرسنل
استراتژي
ارتقاء سطح مهارتي مدیران و پرسنل مراکز
سياستها و برنامهها
1 - شناخت وضع مهارتي پرسنل مراکز و برگزاري دورههاي حرفهاي در زمينههای مرتبط
2 - تحقيق و توسعه براي ايجاد راهكارهاي جديد سازماني و شناسايي فرصتهاي بالقوه به منظور پاسخگويي به نياز دانشجويان و مدرسین و بهبود كارايي و اثربخشي فرايندهاي دانشگاهي
4 - تقويت همكاري مشترك، مراكز خانه کارگر سراسر کشور در راستاي ارتقاء كارائي
الزامات
1- طي برنامه زمانبندي شده سطح تحصيلات كليه مديران و کارکنان ميبايستي ارتقا يابد.
2- با توجه به نوع فعاليت پرسنل، مراکز ميبايستي در جهت ارتقاء سطح مهارتي،
دورههاي حرفهاي براي كاركنان برگزار نمايند.